علت مسدود شدن جهانی اینستاگرام و واتساپ و فیس بوک

علت-مسدود-شدن-جهانی-اینستاگرام-و-واتساپ-و-فیس-بوک

علت مسدود شدن جهانی اینستاگرام و فیس بوک و واتساپ در مهر 1400

بازگشت همه به سوی تلگرام است! شاید این جمله کمی خنده دار به نظر برسد، اما با وجود چندین برنامه پیام رسان و شبکه های اجتماعی به یکباره حجم زیادی از کاربران در تلگرام عضو شدند.

ماجرا از این قرار است که در غروب دوشنبه 12 مهر حدود ساعت 19:30 فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ ناگهان از دسترس کابران خارج شدند. در ابتدا تصور می­شد که این اختلال یا فیلترینگ از سمت دستگاههای ذیربط کشور خودمان است اما بعد از دقایقی با توجه به اخبار منتشر شده در سایت­های منبع و خبرهای خود شرکت فیسبوک اینطور بیان شد که این مشکل جهانی بوده و اپلیکیشن­های فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ برای تمام کاربران در سراسر دنیا دچار اختلال و قطع شده­اند.

پیغام‌های خطایی که برای ورود به این اپلیکیشن‌ها مشاهده می­شد شامل Sorry, something went wrong ،۵xx Server Error  یا چیزهایی مثل این بود. در برخی مواقع هم هیچ پیغام خطایی شاهد نبودیم اما اپلیکیشن همچنان از کار افتاده بود.حتی از دسترسی کارکنان به شبکه داخلی نیز جلوگیری شد.

این قطعی به مدت حدود شش ساعت ادامه داشت و بعد از آن این اپلیکیشن­ها دوباره فعال شدند و در دسترس قرار گرفتند.

شرکت فیسبوک در همان ساعات اولیه احتمال حمله سایبری را رد کرد ولی تا این زمان هنوز هیچ توضیحی از علل این اختلال نداد. تنها مارک زاکربرگ از 3.5 میلیارد نفری که قادر به استفاده از پلت فرم واتس اپ ، اینستاگرام و فیس بوک نبودند عذرخواهی کرد. او گفت: “برای بروز چنین اختلالی متاسفم. می دانم که شما چقدر به خدمات ما اعتماد دارید تا با افرادی که به آنها اهمیت می­دهید ارتباط برقرار کنید.”

از نظر کارشناسان امنیت قطعی این اپلیکیشن­ها براثر خطا در پیکربندی داده­ها به ویژه یک به روزرسانی بوده که دسترسی به سرورهای فیس بوک را ناممکن می­کند. به عقیده آنها احتمال عملیات هکری کم است.

شاخص سهام شرکت فیس بوک در پایان معاملات روز دوشنبه بیش از پنج درصد بدلیل این قطعی ها کاهش یافت. هر یک ساعت قطعی حدود 160 میلیون دلار برای اقتصاد جهانی ضرر به همراه داشت و حدود هفت میلیارد دلار از ثروت مارک زاکربرگ مالک فیسبوک کم شد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!