رونمایی اپل از تراشه M1 Ultra

رونمایی-اپل-از-تراشه-M1-Ultra

در واقع تراشه M1 Ultra یکی دیگر از بخش‌های مهم کنفرانس پیک پرفورمنس اپل بود. این تراشه که در واقع دو عدد M1 Max است با فناوری‌ جدید به یکدیگر متصل شده و چیپ M1 Ultra را خلق کرده است.

آقای Johny Srouji معاون ارشد بخش فناوری سخت افزار اپل می‌گوید:

تراشه M1 Ultra یکی دیگر از اعجاب‌های اپل سیلیکون است که دنیای کامپیوترها را شوکه می‌کند. با اتصال دو M1 Max به کمک UltraFusion ما می‌توانیم مرزهای اپل سیلیکون را جابجا کنیم. با پردازنده مرکزی قدرتمند، پردازنده گرافیکی بی‌رقیب، Neural Engine بی‌نظیر، شتابدهنده سخت‌افزار ProRes و میزان بسیار زیاد از حافظه رم اشتراکی، چیپ M1 Ultra خانواده M1 را با قدرتمندترین و کاربردی‌ترین تراشه برای کامپیوترهای شخصی، تکمیل می‌کند.

 

تکنولوژی UltraFusion در تراشه M1 Ultra اپل

پایه اصلی تولید M1 Ultra را تراشه قدرتمند M1 Max تشکیل داده است. برای ساخت تراشه M1 Ultra از دو عدد تراشه M1 Max که توسط فناوری UltraFusion به هم متصل شده‌اند، استفاده شده است. این فناوری جدید برای سری تراشه های Apple Silicon اپل است. معمول‌ترین کار برای اتصال این دو تراشه، استفاده از یک مادربورد بود که باعث کاهش سرعت انتقال اطلاعات، سرعت پردازش و پهنای باند ارتباطی می شد. برای حل این مشکل اپل دست به استفاده از فناوری UltraFusion زد تا این دو تراشه با بیش از ۱۰ هزار سیگنال و ارتباط ۲.۵ ترابایت بر ثانیه به هم متصل باشند. اپل ادعا می‌کند این اعداد بیش از چهار برابر پهنای باند تراشه های چندتایی پرچمدار روز دنیاست.

 

شرکت همراه تجارت یکتا واردکننده رسمی گوشی آیفون

 

عملکرد ایده آل تراشه M1 Ultra

تراشه M1 Ultra از پردازنده ۲۰ هسته ای که ۱۶ هسته عملکرد بالا و ۴ هسته برای کارایی سنگین بوده تشکیل گردیده است. اپل ادعا می‌کند این CPU تا ۹۰ درصد بهتر از سریع ترین cpu های چندتایی حال حاضر دنیا است و به همین میزان مصرف انرژی دارد. علاوه بر این M1 Ultra در فعال ترین حالت خود نزدیک به ۱۰۰ وات کمتر از رقبا، مصرف برق مصرف دارد. با این حساب فن‌های خنک‌کننده نیز کمتر روشن شده و با صدای کمتری فعالیت می‌کنند.

برای پردازش های سنگین گرافیکی مثل پردازش مدل‌های پیچیده سه بعدی و تصاویر سنگین گرافیکی، تراشه M1 Ultra از ۶۴ هسته گرافیکی (۸ برابر M1) بهره‌مند است. به گفته اپل این پردازنده از نمونه رقیب خود که از ۲۰۰ وات یا کمتر انرژی مصرف می‌کند، بسیار سریعتر می باشد.

حافظه اشتراکی اپل نیز با M1 Ultra پیشرفت قابل توجهی داشته است. این حافظه تا ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند دارد که به ادعای اپل، ۱۰ برابر بیشتر از آخرین نسل چیپ کامپیوترهای شخصی‌ست. همچنین تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه اشتراکی را پشتیبانی می‌کند.

موتور ۳۲ هسته‌ای Neural که برای یادگیری ماشین است تا ۲۲ تریلیون پردازش را در ثانیه انجام می‌دهد. در نسخه M1 Ultra نیز پردازش فایل‌های ProRes و دیکود کردن این ویدیوها بسیار سریعتر از گذشته می باشد. مک استودیو M1 Ultra می‌تواند تا ۱۸ استریم ویدیو ۸K ProRes 422 را به خوبی اجرا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *